Paragraaf 7 Oefentoets
Download de pdf van onderstaande oefentoets. Maak een print, vul het juiste antwoord in en controleer daarna het resultaat.
Kies goed (g = ) of fout (f = )
1. Marketingcommunicatie is een van de reclame-instrumenten.
of
2. Retailreclame is reclame die door producenten wordt gemaakt voor de consument.
of
3. Product placement: een bepaald merk wordt bewust in beeld gebracht in een tv-programma.
of
4. Reclame biedt mensen allerlei mogelijkheden om zich te identificeren, zoals ook levensbeschouwing dat doet.
of
5. Het dominante mensbeeld in de reclame is een mens die houdt van werken en min of meer ascetisch leeft.
of
6. In reclames spelen rolpatronen een rol, maar geen sekserollen.
of
7. Het hoogste niveau van behoeftebevrediging bij Maslow is behoefte aan zelfrespect en prestige.
of
8. Definitie van associatieve reclame: reclame met informatie over prijs en garantietermijn van het product.
of
9. Een voorbeeld van Leitbildreclame: in een reclame voor een deodorant speelt Lionel Messi een rol.
of
10. Een reclamemaker kiest symbolen die mensen uit zijn doelgroep aanspreken: symbolen waar men zich mee wil vereenzelvigen.
of
11. In de kleurenleer wordt rood geassocieerd met vreugde, openheid en enthousiasme, maar ook met opdringerigheid, onrust, schreeuwerigheid en vulgariteit.
of
12. De Reclame Code Commissie is ingesteld door de overheid.
of
13. ‘Reclame kan iets toevoegen aan het product, waar de consument behoefte aan heeft.’ Dit is een argument dat een rol speelt bij de vraag of reclame misleidend is.
of
14. Door een choquerende reclame kan een bepaald onderwerp uit de taboesfeer worden gehaald.
of
15. Inspirerende is reclame die mensen stimuleert om te consumeren en te genieten van het leven.
of
Antwoorden
1f, 2f, 3g, 4g, 5f, 6f, 7f, 8f, 9g, 10g, 11f, 12f, 13f, 14g, 15f.
Uitslag:
1 t/ 9 vragen goed: slecht.
10 en 11 vragen goed: onvoldoende.
12 goed: voldoende.
13 goed: ruim voldoende.
14 goed: goed.
15 goed: uitstekend.