Paragraaf 2 Wat is reclame?

Opdracht 5

Lees de volgende tekst.
Geef twee eigen voorbeelden van: a. consumentenreclame, b. retailreclame, c. B2B-reclame en d. personeelsreclame.

Andere indelingen van reclame
We kunnen reclame ook onderverdelen in categorieën die afhankelijk zijn van afzender en doelgroep:
consumentenreclame: reclame die door producenten en dienstverleners wordt gemaakt voor de consument;
- retailreclame: ook een vorm van consumentenreclame, maar dan met de retailers als afzender. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan Coca-Cola (producent) richting Albert Hein (winkelier) of Unox (producent van Unox is Unilever) richting de Hema.
- B2B-reclame: dit is reclame van bedrijven met als doelgroep andere bedrijven. Denk aan een reclame van een hotel- en congrescentrum richting bedrijven, die vergaderruimte zoeken. Zakenreclame wordt ook wel genoemd business-to-business reclame;
- personeelsreclame: denk aan personeelsadvertenties van bedrijven op internet of in de krant;
- collectieve reclame: reclame vanuit een bepaalde branche gericht op de consument. Denk aan de campagne Kip, het meest veelzijdige stukje vlees van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren.

Reclame in non-spot programma’s
Reclamespotjes op tv (commercials) hebben lang niet altijd het beoogde effect. Dat wordt veroorzaakt door wegzappen of doordat de kijker op dat moment iets anders gaat doen, bijvoorbeeld koffie zetten. Bedrijven en adverteerders zoeken dan ook naar mogelijkheden om buiten de reclameblokken om de kijker te bereiken. Dat noemen we non-spot-advertising. Te denken valt dan aan het sponsoren van tv-programma’s of het leveren van een gesponsorde bijdrage aan een informatief tv-programma. Zo is het een publiek geheim dat bedrijven zich voor een bepaald bedrag (genoemd wordt vijftien duizend euro) kunnen inkopen in het tv-programma Business Class van Harrie Mens.

Non-spot-advertising kan verschillende vormen aannemen:
-Billboarding: aan het begin of einde van een programma wordt duidelijk gemaakt dat productie van het programma mede mogelijk werd gemaakt door een bepaald merk of een bedrijf. 
- Product placement: een bepaald merk wordt bewust in beeld gebracht in een tv-programma. Een presentator drinkt bijvoorbeeld een Jupiler-bier of een sap van het merk Hero.
- Prijssponsoring: de prijzen voor een bepaald spelprogramma worden beschikbaar gesteld door een bepaald bedrijf en dat wordt als zodanig ook gemeld in het tv-programma.
- Programmaparticipatie: het programma (of een deel daarvan) wordt in nauw overleg met een bedrijf gemaakt. Er wordt voor gezorgd dat het bedrijf een aantal communicatiemogelijkheden heeft of bepaalde communicatiedoelstellingen kan realiseren, bijvoorbeeld via product placement of billboarding. Denkbaar is ook dat het bedrijf (de sponsor) een deel van de productiekosten betaalt. Het komt ook voor dat bedrijven zelf complete programma’s ontwikkelen en aanleveren bij een commerciële zender.