Paragraaf 5 Informatie over ethiek en reclame

De Nederlandse Reclame Code

  • Reclame dient in overeenstemming te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen. (art. 2)
  • Reclame mag niet strijdig zijn met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden. (art. 3)
  • Reclame mag niet nodeloos kwetsend zijn, noch een bedreiging inhouden voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid. (ar.t 4)
  • Reclame behoort naar vorm en inhoud zodanig te zijn dat het vertrouwen in de reclame niet wordt geschaad. (art. 5)
  • Zonder te rechtvaardigen redenen mag reclame niet appelleren aan gevoelens van angst of bijgelovigheid. (art. 6)
  • Reclame mag niet oneerlijk zijn. (art. 7)
  • Reclame mag niet misleiden, met name niet omtrent de prijs, de inhoud, de herkomst, de samenstelling, de eigenschappen of de doelmatigheid van de aangeboden producten. (art. 8)
  • Reclame dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn, door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd. (art.11)
  • Reclame op televisie dient door optische en/of akoestische middelen duidelijk gescheiden te zijn van de rest van het programma-aanbod. (art. 11)

Bron: www.reclamecode.nl